Ønsker du å skalere smidig i organisasjonen? Da burde dynamisk styring, bedre kjent som Beyond Budgeting være en del av din organisasjons byggestener. For hvordan burde en tenke rundt styring, prioritering og allokering?
I denne episoden har vi besøk av Bjarte Bogsnes og det er nettopp dette vi utforsker! Det er få som er mer kunnskapsrike eller har mer erfaring med Beyond Budgeting i organisasjoner enn Bjarte. Ikke bare jobber Bjarte med Beyond Budgeting i Equinor, men har holder foredrag og rådgir mange andre på tema.
Bjarte Bogsnes er en anerkjent internasjonal foredragsholder, er forfatter av boken “Implementing Beyond Budgeting – Unlocking the Performance Potential” og har mottatt Management Innovation prisen kåret av McKinsey og Harvard Business Review.
En av de største utfordringene vi har i verden i dag er knyttet opp mot bærekraft, men hva betyr dette for organisasjoner, og hva betyr bærekraftig egentlig? Og kan vi ta med oss bærekraft inn i hvordan vi tenker rundt folkene våre, organiseringen vår, og hvordan vi kan bli mer tilpasningsdyktige? Hva er smidig og digitalisering sin plass i alt dette?
For å lære mer, diskutere og reflektere har vi besøk av Håkon Sveen fra Bærepodden. Håkon var med på den smidige transformasjonen til NAV på kommunikasjons siden, og jobber nå i Footstep AS med ja, du gjettet det, med kommunikasjon og bærekraft.
For meg var det en øyeåpner av en bok som på en glimrende måte forklarer hvordan verdenssamfunnet har gjort fremskritt på nesten alle områder de siste 50-100 årene. Selv om nyhetsbildet ofte tyder på noe annet så går faktisk verden fremover. Vi er på rett vei. Nyhetsbildet er ekstremvarianter av noe. Det representerer ikke normalen. Det er derfor det kommer i nyhetene. Og det er derfor det får ekstra oppmerksomhet i sosiale medier. Mens negative saker ofte bærer preg av akutte og plutselige hendelser – og dermed dekker nyhetskriteriene, når fremskritt sjelden opp fordi det gjerne er et resultat av innsats over lang tid. Dermed blir nyhetsbildet feilaktig dominert av triste saker og folk får et feilaktig bilde av hvor verden er på vei. Men tall og statistikk fra FN og Verdensbanken viser en krystallklar trend. Vi går i riktig retning. I boken Factfulness forklarer lege og professor Hans Rosling hvordan verden er blitt bedre på nesten alle områder de siste årene. Det var faktisk ikke bedre før selv om enkelte vil hevde det motsatte. Det betyr naturligvis ikke at alt er bra nok nå, og det betyr absolutt ikke at vi skal ta noe for gitt, men det meste har heldigvis blitt bedre. Det store unntaket er jo klimakrisen som på mange måter er prisen vi har måttet betale for fremskritt på mange av de andre områdene.
Men i denne boken så legger Hans Rosling frem statistikk, fakta og visualiseringer som underbygger påstandene hans. En veldig god bok for deg som ønsker å lære eller trenger å se at det faktisk er mye bra her i verden. Kan anbefales – viktig med litt positivitet etter korona.
Det ligger stor makt i ord. Antakelig større enn det mange faktisk tar innover seg. Ord og formuleringer er med på å påvirke hvordan vi tenker, hva vi tror og hvordan vi ser en problemstilling. Det er det noen som er bedre på enn andre til å bruke til sin fordel. God historiefortelling kan være enormt virkningsfullt for å få andre til følge det sporet du ønsker. I kombinasjon med karisma og lederevner er det nesten hypnotisk. Denne boken består av de viktigste talene til noen av de mest fremtredende lederne gjennom verdenshistorien – på godt og vondt. En viktig bok som viser hvilken enorm makt som ligger i ord. Mye å lære for mange.
Hvordan lede i moderne organisasjoner? Gjennom over tre år med Smidigpodden, utrolig mange spennende samtaler, både tatt opp og ikke, egne erfaringer og kunnskap, hvilke refleksjoner har vi gjort oss og hvordan ser moderne ledelse egentlig ut og hvordan bør vi tilrettelegge for det i organisasjonene våre?
Vi diskuterer hvordan vi kan dele inn ledelse inn i ulike elementer, og hvordan vi kan bruke verktøy som action logics til å bedre forstå handlinger og handlingsmønstrene til lederroller. Hvordan kan vi dermed reflektere og tilrettelegge bedre i organisasjoner for mennesker og ikke minst inkluderende og god ledelse?
Hvordan designe en organisasjon? Hvilke prinsipper bør en følge? For å diskutere dette har vi besøk av Nicolay Worren. Nicolay er professor på NMBU, gründer av Reconfig, tidligere konsulent i Deloitte og Accenture, alt med fokus på organisasjonsdesign. Så Nicolay vet hva han snakker om!
Vi er innom tema som:
Smidig prinsipper og organisasjonsdesign
Skal en velge en bottom up eller top down tilnærming?
Hvordan eller bør strategien reflekteres i organisasjonens design?
Hvordan involvere organisasjonen i en omorganisering?
Kan organisasjoner blir for menneske fokuserte?
Finnes det en fasit?
Vi leker også med tanken om Smidigpodden-merch! Før vi kaster oss ut i det og senker timer ned i merch eventyret trenger vi å vite om det i det hele tatt er liv laga.
Vi hadde satt stor pris på om du vil svare på 2 spørsmål sånn at vi kan finne ut av om dette er en god ide 🚀
Smidigpodden har nådd nesten 100.000 nedlastinger og vi har releaset 22 episoder i 2022! 2022 har vært preget av store endringer for oss 🐕👶🏼 og vi har vel for alvor bevist at flere team medlemmer ikke nødvendigvis betyr mer effektivitet 😂På tross av store omveltninger i hverdagen har vi klart å release episoder (nesten) annenhver uke!
Vi er utrolig stolte av at vi både har klart å fastholde på antall episoder og kvalitet, men at vi også har klart å doble antallet nedlastinger på 1 år! Men hva med veien videre for Smidigpodden? Vi letter på sløret og gir dere en kikk inn i neste års releaseplan, ambisjoner for podden og tanker rundt sponsorat og buy me coffee.
Vil du sponse Smidigpodden? Send oss en mail så kan vi fortelle deg mer🚀
Og helt til slutt, takk for at nettopp du lytter på Smidigpodden 🧡
Hva er egentlig smidig? Agile? Det er nettopp dette vi diskuterer i Smidigpodden sin første episode!
Smidig går langt dypere enn metoder, tavler og stand opp møter. Kjernen i smidig dreier seg om å raskt generere forretningsverdi gjennom samarbeid, kontinuerlig læring og tilpasning.
Så hva er egentlig en «smidig kultur»? og hva bør dere jobbe med for å komme dit?
I denne episoden, gjennom å diskutere verdier, prinsipper, praksiser og hva som gir effekt utforsker vi hva smidig er.
Hva er egentlig psykologisk trygghet og hvorfor bør DU bry deg? Hva er linken mellom team effektivitet og psykologisk trygghet, hvorfor har det en så stor betydning for hvordan ditt team presterer?
I denne episoden har vi besøk av Bård Fyhn som er PhD stipendiat ved Norges Handelshøyskole hvor han forsker på psykologisk trygghet i nettopp team.
Bård er utdannet ved Sjøkrigsskolen og har lang erfaring fra operativ tjeneste og lederutvikling i Forsvaret. Han er aktiv foredragsholder og foreleser innen flere fag om ledelse og teamarbeid.
Vi får høre om hva psykologisk trygghet er, hva forskningen hans viser, og hva DU kan gjøre for å forbedre det i ditt team!
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.