I denne episoden har vi besøk av Øyvind Ødegård. Øyvind jobber som konsulent hos Dfind og har tidligere jobbet for selskaper som Finn.no og Sparebank 1.
I denne episoden diskuterer vi alt fra metrics til vaner og rutiner. Vi lærer også om hvorfor investering i infrastruktur burde ansees som employer branding! Kanskje det er den nye fremtiden, investering i infrastruktur fra HR sitt budsjett? Eller hva med ikke noe budsjett i det hele tatt ?
I denne episoden har vi besøk av Yrja Oftedahl. Yrja har bakgrunn som gründer, var med på å starte opp Mesh i Oslo, og har nå podcasten Power Ladies der hun har intervjuet mer enn 100 «Power Ladies:». Yrja er også er foredragsholder og har bland annet hold foredrag på TEDx. Ikke nok med det skriver hun også for magasiner som Det Nye og Shape Up. En vi kan lære masse av med andre ord!
Smidig eller agile, hva er det egentlig om ikke hvordan vi tenker på mennesker? Om det er en ting denne episodens gjest bryr seg om så er det mennesker.
I denne episoden blir vi mer personlige enn ellers, vi snakker om det å gjøre feil, ambisjoner, coaching, mangfold i organisasjoner, gründervirksomhet, norsk kultur og masse masse mer!
Fremtiden, tech, greenspiration, health and girlpower! Yay! Jeg er en av de klassiske millennialsene som ønsker å bidra til at verden blir et bedre sted, ihvertfall litt. Og jeg tror og håper at ved å spre kunnskap kan jeg påvirke slik at verden går i riktig retning, i hvertfall bitte litt… Jeg har bakgrunn fra 7 år startup miljøet og var blant annet med tidlig i oppstartfasten til MESH 🙂 Du kan lese enda mer om meg her: https://www.yrjaoftedahl.com/ Kontakt meg på friends@yrjaoftedahl.com Eller legg meg til på sociale medier. @yrjaoftedahl
I den prisbelønnede intervju-podkasten Power Ladies møter Yrja inspirerende kvinner som utmerker seg innenfor det de holder på med for en nedpå, åpen og ærlig prat. Hvem er hun? Hvordan tenker hun? Hvordan får hun det til? Hva er det mest utfordrende hun har opplevd, og hvordan taklet hun det? Og ikke minst, hva er status innenfor fagfeltet hun jobber i? Gjennom dybde samtaler får man verktøy, strategi, tips og triks som man selv kan ta i bruk. Podkasten byr på spennende rollemodeller, alt fra bloggere til kunstnere, gründere, næringslivstopper og forskere. Det de alle har til felles er å ha skapt en arbeidsplass rundt det de brenner for og tror på, samt er fokusert på en bærekraftig samfunnsutvikling. Ved å løfte frem et mangfold av rollemodeller håper Yrja på at podkasten skal bidra til at kvinner tør å ta tak i eget liv og følge hjertet og drømmene sine. Yrja har for arbeidet med Power Ladies blitt tildelt UN Student Prize 2019 og blitt nominert til årets stjerneskudd i Vixen 2018.
Kan smidige prinsipper gjelde på ferie så vel som på jobb? Hva med når en reiser til ukjente land og steder? For å utforske dette har vi besøk av Christina Kjær Seime. Christina er ikke kun utrolig erfaren innenfor smidig faget, men har også reist jorden rundt med familien på 10 måneder!
Å reise jorden rundt er en stor oppgave, og som vi vet er det umulig å planlegge for det komplekse, ukjente og uforutsette, så hvordan angriper en da planlegging og risikovurdering? Og ikke minst, hvordan gjør en det med to små barn?
I episoden får vi høre Christina sine refleksjoner, krydret med noen av våre, gjennom mange år med planlagte og uplanlagte reiser. Kanskje du kan få litt inspirasjon til i sommer eller din neste reise?
Anbefalte bøker
Kjøp en (eller alle 😉) av bøkene anbefalt av Christina med linkene under så støtter du Smidigpodden uten å betale en kroene ekstra 🙌❤️
Hvordan smidige prinsipper transcenderer tradisjonell drift for å styrke kapitalallokering og beslutningstaking. Vi har besøk av Oscar Oscar Hafstad fra Bekk Consulting og vi utforsker det sjeldent diskuterte landskapet rundt ledelse innenfor smidig, og hvordan dette kan låse opp nye nivåer av lønnsomhet og konkurransefortrinn. Hvordan toppledere kan anvende smidighet for å forme fremtiden til sine organisasjoner på måter du kanskje aldri har tenkt på før.
Tusen takk til vår partner som gjør Smidigpodden mulig, Gnist.
Produksjon er nede! Det går kalt nedover ryggen din.. Hva gjør du nå? Hva tenker du? Hvem sier du det til? Hva er neste steg??
Psykologisk trygghet og å alene knekke Produksjon.. hvorfor er det ene så viktig når det andre skjer?
Hvordan vil dette skille klinten fra hveten og definere deg som organisasjon? For å det å gjøre feil, det er en fantastisk læringsmulighet, om du lar det være det!
Vi har Aleks Gisvold på besøk, og vi snakker om nettopp dette! Aleks knakk produksjon som han selv sier det, men hva skjedde så? Hva kan vi lære av det og hvordan kan vi bli bedre?
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Få ting er så ofte nevnt som nøkkelen til gode produkter og tjenester som tverrfaglig team, men hvis det er en så “easy fix” hvorfor er ikke alle team da tverrfaglige? Fordi tverrfaglige team er ikke bare bare, hvordan knekker vi egentlig koden? Hva må være på plass? Hva må til?
For hvordan kan vi tilrettelegge for å sikre bedre samhandling i tverrfaglige team? Hvordan kan vi gjøre dem mer suksessfulle, morsommere å jobbe i og øke overlevelsesraten deres?
Elisabeth Andvik, forsker på BI har forsket på nettopp dette; hvordan tverrfaglige team samarbeider for å løse komplekse problem, mer spesifikt har hun forsket på helseteam.
Elisabeth sin forskning har resultert i en andre plass i forsker grand prix og forskningen hennes har generert et hav av nyhetsartikler og foredrag. Elisabeth kommer fra både helse og næringsliv og har pulsen på problemstillinger vi opplever hver dag.
I tre år fokuserte Elisabeth forskningen sin på team som arbeidet med å løse helseproblemer til barn som over år hadde blitt kasteballer i helsesystemet, som systemet var på vei til å gi opp på. Hun ville gi disse en sjanse, og for en sjanse det ble! Vi får høre en historie om frustrerte leger, frustrerte forskere, lysglimt og ikke minst revolusjonerende samhandling på tvers av profesjoner.
Takk til våre partnere som gjør Smidigpodden mulig!
Servant leadership eller på norsk tjenende ledelse har fått et sterkt fotfeste i den smidige sfæren, men hva betyr det egentlig? Hva vil det si å være en tjenende leder?
Det er få i Norge som kjenner mer til og har mer erfaring med tjenende ledelse enn Tom Georg Olsen. Tom Georg er konserntjener for Miles AS og har flere år i ryggsekken som nettopp tjenende leder. For nettopp Miles har blitt kåret til Norges beste arbeidsplass to ganger, NHH har forsket på lederfilosofien deres og de er blitt kåret til en av Norges mest innovative bedrifter 5 år på rad fra 2016-2020!! Hva er det Tom Georg gjør som åpenbart fungerer?
I denne episoden diskuterer vi og får høre han sine erfaringer og refleksjoner rundt tjenende ledelse? Hvordan ble det normen i Miles? Hvordan reflekteres dette i resultatene? Kulturen? Prosessene? Og ikke minst, hva kan du gjøre for å bli en mer tjenende leder? Eller, hva kan du gjøre for å hjelpe de rundt deg?
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.