Servant leadership eller på norsk tjenende ledelse har fått et sterkt fotfeste i den smidige sfæren, men hva betyr det egentlig? Hva vil det si å være en tjenende leder?
Det er få i Norge som kjenner mer til og har mer erfaring med tjenende ledelse enn Tom Georg Olsen. Tom Georg er konserntjener for Miles AS og har flere år i ryggsekken som nettopp tjenende leder. For nettopp Miles har blitt kåret til Norges beste arbeidsplass to ganger, NHH har forsket på lederfilosofien deres og de er blitt kåret til en av Norges mest innovative bedrifter 5 år på rad fra 2016-2020!! Hva er det Tom Georg gjør som åpenbart fungerer?
I denne episoden diskuterer vi og får høre han sine erfaringer og refleksjoner rundt tjenende ledelse? Hvordan ble det normen i Miles? Hvordan reflekteres dette i resultatene? Kulturen? Prosessene? Og ikke minst, hva kan du gjøre for å bli en mer tjenende leder? Eller, hva kan du gjøre for å hjelpe de rundt deg?
“Det var ikke med vilje, jeg skal snu nå!” Det var mitt første møte med Politiet bak rattet i min lille røde Lupo, jeg var 18 akkurat fått lappen og rotet meg bort i Oslos enveiskjørte gater (ja, jeg kjørte mot kjøreretningen🤷🏼♀️) 🚗 Jeg fikk en “det går fint, kjør her du” og et smil, og siden det har jeg alltid likt Politiet 🥰 Så derfor synes jeg det var kjempemoro å få besøk av Hafsa Elkam fra Politiets IT enhet og løfte litt på panseret til hele Norges sikkerhet- og ordensorgan 🚓🚨
Hva skal til for å sikre at Politiet kan utføre sin jobb? Hvordan jobber Politiets IT enhet med utvikling og forbedring? Hvordan involverer de sine brukere? Hvorfor skal de bli smidig, hva betyr det for dem? Og ikke minst, hva har skjedd siden vi sist snakket med Cathrine Janson, IT direktør i Politiets IT enhet?
Ps. jeg har heldigvis blitt en mye bedre kartleser med årene 😅
75% av nordmenn føler lite eller inget engasjement i jobben sin. 94% av ledere mener at smidighet og samarbeid er kritiske faktorer for at deres organisasjon skal lykkes, men kun 6% av dem mener selv at de er smidig. Slik starter Smidigpodden sin intro, men hvordan skal en egentlig tilnærme seg en smidig transformasjon?
I denne episoden tar vi for oss smidig transformasjon gjennom 5 organisatoriske byggesteinene: strategi, struktur, folk, prosess og teknologi. Hvordan kan en tenke nytt om disse byggesteinene? I denne episoden diskuterer vi hver enkelt av disse byggesteinene og hvordan en organisasjon kan tilnærme seg dem, hvordan en kan tenke nytt, og hvordan utvikle organisasjonen steg for steg i riktig retning.
Meld deg på nyhetsbrevet vårt for å holde deg oppdatert på smidig faget
Lurer du på som er greia med DevOps? Det utforsker vi videre i denne episoden! Vi snakker med Marley Singarajah fra Gnist og det er en utrolig spennende prat. I denne episoden er vi innom en hæv av morsomme buzzwords og måter å jobbe og løse utfordringer på, blant annet blue-green deploy, branching, micro tjenester, infrastructure as a code og peer programming.Det var så hyggelig og lærerikt at vi rett og slett ble sittende å snakke i flere timer! Derfor har vi delt det opp i flere episoder, eller deler om du vil. De andre delene vil bli sluppet fortløpende.
Vi har besøk av Moquan Chen fra Bekk og vi snakker produktledelse! Trodde du at produktledelse var noe nytt? Noe hipt og nymotens? Vi går tilbake til produktledelsen sine røtter, og vi lover at du blir overrasket over når og hvordan det startet 🤓
Moquan har lang erfaring med å jobbe med nettopp produktledelse, vi får høre mange spennende historier og tanker om hvordan fagfeltet har vokst frem til det det er i dag.
Vi snakker også om trender innenfor faget, har det vært for mye fokus på autonomi og scrum? Og hva kan en maurtue ha med produktledelse og smidig å gjøre?
Dette er rett og slett en spennende, litt provoserende, men sunn episode!
En av de største utfordringene vi har i verden i dag er knyttet opp mot bærekraft, men hva betyr dette for organisasjoner, og hva betyr bærekraftig egentlig? Og kan vi ta med oss bærekraft inn i hvordan vi tenker rundt folkene våre, organiseringen vår, og hvordan vi kan bli mer tilpasningsdyktige? Hva er smidig og digitalisering sin plass i alt dette?
For å lære mer, diskutere og reflektere har vi besøk av Håkon Sveen fra Bærepodden. Håkon var med på den smidige transformasjonen til NAV på kommunikasjons siden, og jobber nå i Footstep AS med ja, du gjettet det, med kommunikasjon og bærekraft.
For meg var det en øyeåpner av en bok som på en glimrende måte forklarer hvordan verdenssamfunnet har gjort fremskritt på nesten alle områder de siste 50-100 årene. Selv om nyhetsbildet ofte tyder på noe annet så går faktisk verden fremover. Vi er på rett vei. Nyhetsbildet er ekstremvarianter av noe. Det representerer ikke normalen. Det er derfor det kommer i nyhetene. Og det er derfor det får ekstra oppmerksomhet i sosiale medier. Mens negative saker ofte bærer preg av akutte og plutselige hendelser – og dermed dekker nyhetskriteriene, når fremskritt sjelden opp fordi det gjerne er et resultat av innsats over lang tid. Dermed blir nyhetsbildet feilaktig dominert av triste saker og folk får et feilaktig bilde av hvor verden er på vei. Men tall og statistikk fra FN og Verdensbanken viser en krystallklar trend. Vi går i riktig retning. I boken Factfulness forklarer lege og professor Hans Rosling hvordan verden er blitt bedre på nesten alle områder de siste årene. Det var faktisk ikke bedre før selv om enkelte vil hevde det motsatte. Det betyr naturligvis ikke at alt er bra nok nå, og det betyr absolutt ikke at vi skal ta noe for gitt, men det meste har heldigvis blitt bedre. Det store unntaket er jo klimakrisen som på mange måter er prisen vi har måttet betale for fremskritt på mange av de andre områdene.
Men i denne boken så legger Hans Rosling frem statistikk, fakta og visualiseringer som underbygger påstandene hans. En veldig god bok for deg som ønsker å lære eller trenger å se at det faktisk er mye bra her i verden. Kan anbefales – viktig med litt positivitet etter korona.
Det ligger stor makt i ord. Antakelig større enn det mange faktisk tar innover seg. Ord og formuleringer er med på å påvirke hvordan vi tenker, hva vi tror og hvordan vi ser en problemstilling. Det er det noen som er bedre på enn andre til å bruke til sin fordel. God historiefortelling kan være enormt virkningsfullt for å få andre til følge det sporet du ønsker. I kombinasjon med karisma og lederevner er det nesten hypnotisk. Denne boken består av de viktigste talene til noen av de mest fremtredende lederne gjennom verdenshistorien – på godt og vondt. En viktig bok som viser hvilken enorm makt som ligger i ord. Mye å lære for mange.
I denne episoden utforsker vi smidig transformasjon, tema er delt opp i to, i episode 3 utforsker vi hva smidig transformasjon er, i episode 4 deler vi våre tanker om hvordan en smidig transformasjon kan gjennomføres.
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.