Smidig ledelse, servant leadership, dynamisk ledelse.. kjært barn har mange navn 💞
I denne episoden har vi besøk av en av gründerne av Gnist, Ellen Marie Bjerknes Nygård og hennes kollega Ida Helen Fosse Johansen 🤩
Målet til Gnist er å bygge strålende arbeidsplasser hvor det viktigste fundamentet er nettopp menneskene, men hva betyr dette rent konkret for ledelse? Og ikke minst, hva gjør du når selskapet ditt er nyoppstartet og du havner i en krise? Hvordan leder du da og hvordan definerer det deg som leder? Og, hvordan kan du endre og forbedre din lederstil?
Det er nettopp dette vi diskuterer i denne episoden!
Smidigpodden har nådd nesten 100.000 nedlastinger og vi har releaset 22 episoder i 2022! 2022 har vært preget av store endringer for oss 🐕👶🏼 og vi har vel for alvor bevist at flere team medlemmer ikke nødvendigvis betyr mer effektivitet 😂På tross av store omveltninger i hverdagen har vi klart å release episoder (nesten) annenhver uke!
Vi er utrolig stolte av at vi både har klart å fastholde på antall episoder og kvalitet, men at vi også har klart å doble antallet nedlastinger på 1 år! Men hva med veien videre for Smidigpodden? Vi letter på sløret og gir dere en kikk inn i neste års releaseplan, ambisjoner for podden og tanker rundt sponsorat og buy me coffee.
Vil du sponse Smidigpodden? Send oss en mail så kan vi fortelle deg mer🚀
Og helt til slutt, takk for at nettopp du lytter på Smidigpodden 🧡
I denne episoden har vi besøk av Svein Harald Røine også kjent som Mr.Modig. Svein Harald er en av Norges mest etterspurte og inspirerende foredragsholdere og en ekspert på temaet frykt og hverdagsmot. Med topplederbakgrunn fra blant annet Nidar, Gilde og Altia Corporation har han omfattende kompetanse om hva som skal til for å bygge en modig kultur, bli en modig leder og ikke minst en modig medarbeider samt skape økt arbeidsglede
I denne episoden diskuterer vi blandt mye annet:
Hva det innebærer å være modig
Hvorfor det er viktig å være modig
Hvorfor ledere trenger å være modige
Redsel for å ta besluttninger
Hvilke frykter har vi?
Svein Harald Røine sin tidligere sjef beskrev han på følgende måte:
«Vi ser en mann i dress, men på innsiden er det en gutt i kortbukser»
Svein Harald Røine sier selv at det var en slående beskrivelse som han har lært å like veldig godt.
Svein Harald har kombinasjonen av livserfaring, nedturer og oppturer etter mange års ledererfaring i næringslivet, med nysgjerrigheten, pågangsmotet og lekenheten til en gutt i kortbukser, har bidratt til at jeg har kunnet hjelpe mange mennesker på min vei i mitt virke i AlltidPositiv.
Svein Harald holder lederkurs bl.a. i samarbeid med NHO’s Næringslivets Skole og Infotjenester. I tillegg holder han egne åpne lederkurs og bedriftsinterne og tilpassede lederkurs. Toppledere, ledergrupper, idrettsutøvere og andre tar også kontakt når de føler behov for mental trening/coaching/personlig ledertrening.
Retrospektiver, kanskje et av de mest hyppigst brukte verktøyene innenfor smidig, men det er kanskje også et av de bedre symbolene på cargo cult! Enten en vil innrømme det eller ikke er det utrolig mange som gjennomfører retroer uten å reflektere over hvorfor en faktisk skal bruke det som et verktøy, og som gjør det fordi en vet at det er “riktig”.
Så, hvorfor skal en egentlig bruke retrospektiv som et verktøy, hva er utfordringene ved retrospektiver, og hvordan kan du løse disse? Hva er leders rolle? Og hvilke prinsipper bør en følge?
Nettopp dette diskuterer vi, Tobias og Ida, i denne episoden, og vi graver oss lengre ned i hva restrospektiver faktisk er, hensikten med dem og ikke minst, ønsket effekt 🤓
Vi er stolte av Smidigpodden sin sponsor, Sparebank1 Utvikling. SpareBank1 Utvikling jobber hver dag med å lage Norges beste digitale løsninger for deres 1.2 millioner kunder. Målet deres er å være en meningsfull arbeidsplass for sine ansatte hvor det er stor grad av eierskap, autonomi og faglig utvikling.
Hvordan lede i moderne organisasjoner? Gjennom over tre år med Smidigpodden, utrolig mange spennende samtaler, både tatt opp og ikke, egne erfaringer og kunnskap, hvilke refleksjoner har vi gjort oss og hvordan ser moderne ledelse egentlig ut og hvordan bør vi tilrettelegge for det i organisasjonene våre?
Vi diskuterer hvordan vi kan dele inn ledelse inn i ulike elementer, og hvordan vi kan bruke verktøy som action logics til å bedre forstå handlinger og handlingsmønstrene til lederroller. Hvordan kan vi dermed reflektere og tilrettelegge bedre i organisasjoner for mennesker og ikke minst inkluderende og god ledelse?
Sociokrati 3.0 (S3) er sosial teknologi for utvikle smidige og motståndskraftige organisasjoner i alle størrelser, fra små oppstartsbedrifter til store internasjonale organisasjoner. I denne episoden har vi besøk av Martin Berg og Jonas Jaconelli fra Squeed. Vi diskuterer hva Sosiokrati er, hvordan vi kan bruke det og deres erfaringer 🤩
Hvordan kan S3 hjelpe dere? Det kan hjelpe deg & dere med å nå målene deres og lykkes med å navigere i kompleksiteten 🤯 Dere kan gjøre endringer ett trinn av gangen, uten behov for plutselig radikal omorganisering eller planlegging av et langsiktig endringsinitiativ.
For å lære mer så anbefaler vi en lytt 🎧
Vi inviterer dere inn til en spennende og tankevekkende episode.
Vipps er et nyetablert selskap som startet som et prosjekt i DNB. Det har på få år opplevd enorm vekst, og innovert og redefinert markedet for betalinger. I denne episoden får vi besøk av Marit Andreassen og Mario Ek Aparicio fra Vipps. Vi får høre om smått og stort i Vipps. Vi snakker om blant annet tverrfaglig samarbeid, organisering og målstyring.
For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
Funksjonell
Alltid aktiv
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk
Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk.Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.